Stort och smått om fotboll på Närkes spets och hela vägen ut i vida världen. Här blir det innanför skjortan på såväl nyförvärv som trotjänare i föreningen, men också rapporter från både matcher och träningar liksom resten av fotbollsvärlden. Helt enkelt en blogg för dig som gillar boll i allmänhet och Nerikes Kil i synnerhet!


besöksräknaren

04 april 2009

Förlorare gnäller om att de gör sitt bästa, vinnare går hem och sätter på balens drottning!

Nu har vi spelat ett antal träningsmatcher och åkt på lika många förluster... Vi har mött bra motstånd, spelat ett nytt spelsystem och haft många spelare på nya positioner. Så kanske är det inte så lustigt att vi förlorat, eller?

Jag fick nyligen frågan om vad de stora skillnaderna är mellan att spela med ett div 3 gäng jämfört med ett div 5 gäng. Man frågar: Är spelarna sämre, är tempot sämre eller är organisation runt omkring sämre? Jag har funderat lite på det och kommit fram till att: Spelarna inte är sämre, när Kil spelar med huvudet är det inte någon stor skillnad på tempot och organisationen runt omkring laget är snarlik. Vad är då skillnaden? Varför spelar några i div 3 och några andra i div 5? Jag ska inte säga att jag till 100% vet svaret men min reflektion är följande: De som spelar i div 3, spelar där för att de vill!! De vill så gärna spela där så de är beredda på att det kommer att göra ont att spela en match, de spelar där för att de är beredda på att ge järnet på varje träning och match för att lyckas, och de spelar där för att de vet att om jag inte kämpar till 100% så spelar någon annan här och inte jag! Detta spelar givetvis ingen roll om man jämför div 3 och 5 eller allsvenskan och div 1. Allt handlar om att vilja och att hela tiden göra sitt yttersta.

Vi i Kil måste förstå att vi inte kan gå och gnälla på andra, vi kan inte tro att någon annan ska göra jobbet och vi får inte vara rädda för att ta helt slut på en träning eller match. Vi är minst lika bra fotbollspelare som de som spelar en eller två divisioner högre än oss. Frågan är bara om vi vill vara lika bra som dem? Vi har en intressant säsong framför oss med många roliga matcher att se fram emot. Ta nu och visa Magnus och mig att ni vill vara bra fotbollsspelare. För visar vi det kommer vi GARANTERAT att vinna många matcher i år. Jag är säker på att vi alla kan bli bra fotbollspelare, och kom ihåg: Även du kan få gå hem och sätta på balens drottning! Bara du vill...

//Coach Wickström

Inga kommentarer: