Stort och smått om fotboll på Närkes spets och hela vägen ut i vida världen. Här blir det innanför skjortan på såväl nyförvärv som trotjänare i föreningen, men också rapporter från både matcher och träningar liksom resten av fotbollsvärlden. Helt enkelt en blogg för dig som gillar boll i allmänhet och Nerikes Kil i synnerhet!


besöksräknaren

06 augusti 2009

Men vad gör du Johan?

Satt igår och pratade med ett par polare om att vissa alltid kommer på vad de ska säga i exakt rätt ögonblick, och att man själv alltid kommer på de bästa kommentarerna ca en timme efter det att man skulle ha sagt dem. När vi satt och pratade så delgav jag en av mina berättelser som handlar om just detta. Efteråt tänkte jag att detta skulle ju kunna vara lite kul att skriva om den på bloggen, så här kommer den:
Allt utspelar sig i på en restaurang i Salzburg. Det är i början av sommaren 2008 och Sverige ska senare på kvällen möta Grekland i den första gruppmatchen för Sveriges del i EM. Jag och mina tre polare som rest ner för att kolla EM på plats har vandrat runt lite i staden och bestämmer oss för att gå och käka lite lunch. Vi väljer en mysig restaurang ganska så centralt i staden. När vi kommer in så ser vi att vi inte är ensamma svenskar då det är många gula tröjor. Trevligt tycker vi, så vi hittar ett bord och går och sätter oss. Kort efter att vi satt oss så ser vi att Johan Mjällby (fd. landslagsspelaren, inte staden som Arne Hegerfors säger) med sällskap sitter och äter på vår restaurang, häftigt. Vi börjar äta och mitt i vår mat så är "Mjällbys gäng" klara så de betalar och gör sig redo för att gå ut. Jag som är som alla andra svenskar sitter och mesar och vågar inte säga något när Mjällby går precis förbi mig men min polare vågar fråga om vi inte kan få ta ett kort med honom. Givetvis säger Johan, kul för oss. Vi ställer upp och tar ett bra "lagfoto". Detta gör att fler svenskar blir sugna på att ta ett kort så Mjällby får ställa upp ett par gånger till. Tillslist kommer ett gäng grabbar som vill bli fotade med den gamle idolen. De ställer sig framför en bänk där servitriserna har massor med handdukar, servetter, bestik, glas osv. Allt för att de så lätt som möjligt ska kunna duka för nya gäster. När två av killarna ska byta plats så råkar de stöta emot bänken vilket för att massor med bestik och servetter ramlar ner på golvet. Det blir tyst i restaurangen och alla blickar fästs på gänget. Då säger killen som skulle ta fotot:
- Men vad gör du Johan? Var på johan säger.
- Men, men, men det var ju inte jag (med lite skamsen röst).
Ett stort garv utbryter i restaurangen. Sen hjälps alla i gänget till med att ta upp allt. Mjällby fotograferas och sedan går han iväg för att se sverige vinna med 2-0. Det är kul när folk kommer på vad de ska säga i rätt tid.


Lagfotot innan olyckan. Killen högst upp till höger har vi ingen aning om vem det är, han ville bara vara med på fotot.

Inga kommentarer: