Stort och smått om fotboll på Närkes spets och hela vägen ut i vida världen. Här blir det innanför skjortan på såväl nyförvärv som trotjänare i föreningen, men också rapporter från både matcher och träningar liksom resten av fotbollsvärlden. Helt enkelt en blogg för dig som gillar boll i allmänhet och Nerikes Kil i synnerhet!


besöksräknaren

25 februari 2009

Spelartrupp 09: Kieran Danagher

Nerikes Kil har kunnat presentera en rad starka nyförvärv inför säsongen 2009, men det kanske hetaste namnet i media och bland fansen har ännu inte anslutit till truppen på allvar. Men nu verkar det som om de sociala bitarna börjar falla på plats och vad bloggen erfar har även det obligatoriska fystestet gått bra. För att ge alla som väntar på Motalasonen Kieran Danaghers ankomst till klubben har bloggen här nöjet att presentera honom lite närmare!

Kieran Danagher
Du har redan innan din ankomst till Nerikes Kil nästan uppnått någon slags kultstatus i klubben. Känner du att du klarar av att hantera fansens förväntningar?
Haha, fansen... Ja du, fansen får inte ha allt för höga förhoppningar på mig från början. Jag har inte lirat boll ordentligt på snart två år, men hoppas komma igång så snabbt som jag kan. Några mål hoppas jag att det blir, 8-10 mål hoppas jag på och sedan ska jag spela fram till så många som möjligt.

Kieran Danagher – om redaktionen hade fått gissa så skulle tidigare klubbadresser varit Swansea, Bristol City, Cardiff och Tranmere. Hur ser det ut i verkligheten?
Jaa, det är väl inte helt konstigt att man tror att jag skulle kunnat spela i dessa lag men jag är född i Motala och har lirat boll där fram tills jag var 26 år. Moderklubbn är Motala AIF och sedan bar det av till IFK Motala där jag spelat i stort sett hela mitt liv. Gjorde även en säsong i div 3 i Norge 2005. Mitt namn är irländskt då mitt urpsung är från Irland, men ser mig som halvengelsk då min pappa var från Wetherby utanför Leeds. Leeds United är för övrigt mitt lag i England. (Leeds United är för övrigt en av bloggens redaktörers lag också!)

Coacherna skvallrar om en giftig vänsterytter. Är det som vänstervinge du kommer att ta plats i Kil?
Jaa, det är väl där jag kommer att konkurrera om platsen men jag kan nog spela på hela mittfältet och även som forward. Det skulle vara kul att testa på att få spela offensiv/defensiv mittfältare då jag gillar att ha mycket boll, min styrka är passningsspelet och jag har en helt ok vänster. Ni får fråga Daniel mer om den... Men som sagt, jag är en offensiv spelare, defensiven är inte min styrka kan jag väl säga.

Hur är det egentligen – flyttar du till Örebro för att satsa på karriären i Kil eller är det kärleken som för dig till Närkes hjärta?
För det första så är det helt klart kärleken (Madelene) som lockar mej till Örebro. Jag Ringde upp Daniel och sa att jag skulle flytta dit och då sa han direkt att då vet jag vart du ska spela fotboll. Och det nappade jag på direkt och det känns hur kul som helst att spela med Kil i år och några år framöver. Har ju bara gjort en träning än, men blev grymt bra bemött och det känns verkligen spännande med Daniel och Magnus som tränare. Daniel kände jag ju sen innan, men kände mej verkligen jättevälkommen när jag träffade Magnus första gången. Även grabbarna i laget verkar vara hur sköna och trevliga som helst!

Du har lirat med coach Daniel tidigare, har du koll på hur det står till i tunnelstatistiken er emellan? (Vi har noterat gamla skavsår på insidan av Daniels knän och undrar om det har med fotboll att göra...)
Hmm, jag tror nog att jag har tunnlat Daniel några gånger. Har dock inte koll på hur många, men det är några stycken i varje fall.

På hemsidan har du uppgett att ditt bästa fotbollsminne är “Matchen mot Djurgården 2002”. Berätta mer!
2002 så spelade vi Svenska cupen med IFK Motala och då gick vi vidare från första omgången och i andra så fick vi Djurgården. Det var ett stort ögonblick, från att ha en publik på 40 stycken till att ha en publik på närmare 1200 personer var ju grymt kul! De kom med spelare som Shaaban, Rehn, Källström, Adde Johansson, Dorsin, Chanko, Christer Mattiasson, om nu någon kommer ihåg honom (jodå, en gammal skyttekung från Elfsborg minns man allt. Reds anm.). Matchen gick som den gick, 7-0 i baken men men det ska ju vara en liten skillnad på tempo...haha. Vi slet som djur medan de sa efter matchen att det va ett bra träningspass...hehe.

Sist men inte minst, coacherna undrar om du har någon guldsponsor på g?
Nää, tyvärr har jag inte det men jag ska hålla utkik...

Inga kommentarer: